");
anawin.document.writeln("");
anawin.document.writeln(" Click on the piece you wish to move and then click on its destination square. The analysis module is based on MiniMax by Ch. Donninger and D. Steinwender.");
anawin.document.write("
");}
function initdia(){
if (dummy1 == 1) return;
window.status = "Init. diagrams...";
j=0;
for(i=0;i
");}
function st(id,t){
document.getElementById(id).firstChild.nodeValue=t;}
function st2(id,t){
var e=document.getElementById(id);
e.style.fontSize="8pt";
e.style.fontFamily="MS Sans Serif";
return st(id,t);}
function paintframe(ibrd){
if(!document.getElementById)return;
var i=0;
var l=ibrd*100;
if(!rotated[ibrd]){
i=9;
st2(l+140,"a");st2(l+141,"b");st2(l+142,"c");st2(l+143,"d");st2(l+144,"e");st2(l+145,"f");st2(l+146,"g");st2(l+147,"h");
st2(l+130,"a");st2(l+131,"b");st2(l+132,"c");st2(l+133,"d");st2(l+134,"e");st2(l+135,"f");st2(l+136,"g");st2(l+137,"h");
i=0;}
else{
st2(l+140,"h");st2(l+141,"g");st2(l+142,"f");st2(l+143,"e");st2(l+144,"d");st2(l+145,"c");st2(l+146,"b");st2(l+147,"a");
st2(l+130,"h");st2(l+131,"g");st2(l+132,"f");st2(l+133,"e");st2(l+134,"d");st2(l+135,"c");st2(l+136,"b");st2(l+137,"a");
i=9;}
for (j=0; j<8; j++){
st2(l+100+j,Math.abs(i-(8-j)));
st2(l+110+j,Math.abs(i-(8-j)));}}
var fa = "";
var fe = "";
var dc = "#FFFAF0";
function koord(idxbrd, iid) {
var k = "abcdefgh";
document.write("
");
for (i = 0; i < 8; i++) {
wfc(dc, (idxbrd * 100) + iid + i, fa + k.charAt(i) + fe); }
document.write("
"); }
var x="x";
var goback=-1;
var goahead=-2;
var idx=0;
var bidx=0;
var lastidx=new Array(0, 0);
var lastcolor="#000000";
var movebgcol="#F8E1B8";
var movecol="#071E47";
var bgcolor="#FAF8F1";
var maxvar=0;
var engl=2;
var lang=new Array("Ş","V","K","F","A","");
var nbgames = 1;
var diagram=self;
var timer=null;
var dummy2=0;
var dummy3=1;
zg=new Array(
"rnbqkbnr/pppppppp/8/8/8/8/PPPPPPPP/RNBQKBNR 1 x","5236","1228","6245","0118","6125","0816","2532","0621","60626361","2136PAA","5135","0925","3241","1127","3528pAA","0220","5042","0512","6160","3626",
"4150","2038","5751","04060705","5141","2620","5943","1422"
);
br=new Array(
new Array(
x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x,x
)
);
//-->
.:Satranç Dünyası: Oyun, Ders, Program ve Turnuva Haberleri:.
Janowski - Lasker
KISIM 5-) AÇILIŞ VE OYUN ORTASI HAKKINDA TAMAMLAYICI BİLGİ (PİYONLAR HAKKINDA BAZI ÖNEMLİ NOKTALAR )
Açılış
ve oyun ortası durumlarına tekrar dönmeden önce piyon durumları hakkında bazı noktaları gözden
geçirmek faydalı olur. Çünkü bunlar bazı hamlelerin ve başlangıç devam yollarının anlaşılmasına
yaradığı gibi, oyun ortası manevralarına da neden oluşturur. Örnek 63- [Şekil 89] Diyagramdaki
durumda siyah piyon yapısı çok fenadır. c7 piyonu geri kalmıştır ve beyazlar açık sütunu kullanarak
kuvvetlerini bu zayıf noktaya yöneltebilir. c5 karesi beyazın kontrolü altında olup buraya
yerleştirilebilecek beyaz bir alet buradan kovulamaz. Bundan dolayı siyah, o aleti değişmek zorundadır
ki bu da her zaman mümkün değildir ve mümkün olduğu zamanlarda bile faydalı değildir.
Aynı şey siyahın e6, f7 ve g6 piyonlarının meydana getirdiği f6 zayıf karesi için de doğrudur. Bu gibi
piyon durumları her zaman felakete neden olur ve bundan dolayı önüne geçilmelidir. Örnek
64- [Şekil 90] Bu durumda beyaz merkez piyonları hücum ve siyah merkez piyonları savunma durumundadır.
Bu gibi bir piyon durumu Fransız savunmasında meydana gelir. Böyle durumlarda beyazlar çoğunlukla
f4 ve f5 hamleleri ile kısa rok yapmış olan siyah şaha karşı şiddetli bir taarruza girişir. Buna
engel olmak ve girişimi ele alıp maddi üstünlük kazanmak için siyahlar c5 oynar ve
sonra da eğer beyazlar c3 ile merkez piyonunu savunmaya kalkarsa cxd4 şeklinde devam ederek siyah aletlerini
d4 piyonuna karşı hücuma geçirir. Bu taarruz, beyazın siyah şaha yaptığı taarruzu kırmak için
beyazın merkezine yapılmalıdır. Yine hatırlatalım ki kitabın başında da söylendiği gibi şaha
karşı başarılı bir taarruz yapabilmek için merkezin kontrolü şarttır. İki veya daha fazla piyon
aynı yatık sırada ve yanyana bulundukları zaman en kuvvetlidir. Buna göre merkez piyonları e4 ve
d4 karelerinde yanyana bulundukları zaman kuvvetleri en fazladır. İşte bundan dolayı bu piyonlardan
herhangi birini beşinci yatık sütuna sürmek meselesinde çok dikkatli olmak gerekir. Bu iki
piyondan birinin sürülmesi çoğunlukla oyunun bundan sonra takip edeceği yolu çizer. İncelemeye
değer diğer bir mesele de yanyana veya yalnız olarak ayrılmış bulunan geçer piyonlardır. Bir geçer piyon
çok kuvvetli veya çok zayıftır. Bu zayıflık veya kuvvetli oluş, piyon ilerledikçe artar ve aynı zamanda
tahtada mevcut bulunan aletlerin sayısına doğrudan doğruya bağlıdır. Bu son durum için genel olarak şöyle
denebilir: Tahtadaki aletlerin sayısı azaldıkça geçer piyonun kuvveti artar. Bütün bunları
zihnimize yerleştirdikten sonra tekrar açılışlara ve oyun ortasına döneceğiz. Oyunları başlangıçtan
sonuna kadar genel ilkelere uygun olarak dikkatle inceleyeceğiz. Bu amaç için mümkün olduğu
kadar kendi oyunlarımı kullanacağım. Bunun sebebi kendi oyunlarımın bu ilkelerin uygulanmasını daha iyi
gösterdiği kanaatinde olduğumdan ileri gelmeyip kendi oyunlarımı başkalarınınkinden daha iyi bildiğimden
daha açık anlatmanın mümkün olacağını düşündüğüm içindir. 32- İSPANYOL
AÇILIŞININ ÇEŞİTLİ GELİŞMELERİ Bazı oyun başlangıç devam yollarının ve oyun ortası manevralarının
çoğunlukla şimdiye kadar gösterilmemiş olan basit ilkelere dayandığı, aşağıdaki örnekte
kolayca görülebilir. 1.e4e52.Af3Ac63.Fb5a64.Fa4Af65.O-OAxe46.d4b57.Fb3d58.dxe5Fe69.c3Fe710.Ke1Ac511.Fc2Fg412.Abd2O-O13.Ab3Ae6Buraya kadar oynanan hamleler İspanyol
açılışının tanınmış bir devam yoludur ve Janowski-Lasker, Paris 1912 oyununun ilk hamleleridir. 14.Vd3g6Şimdi oyunun devam ettiğini ve beyazın
atlardan birini zamanında d4 karesine getirerek her iki atı da değişmeğe zorladığını ve sonra da her
iki fil de değişilerek aşağıdaki durumun elde edildiğini varsayalım. (Başta Salwe olmak üzere
birkaç oyuncuya karşı oynarken ben de Polonya'nın Lodz şehrinde buna benzer bir durum elde etmiş ve
oyunu kazanmıştım). [Şekil 91] Şimdi burada siyahın c7 piyonu geriye kalmıştır ve c5 karesine de
sürülemez. Bu gibi durumlarda oyun teorik bakımdan kaybedilmiştir, denilebilir ve pratikte
birinci sınıf bir usta bu oyunu siyahlara karşı kazanabilir. Birkaç hamle sonra oyun kolaylıkla [Şekil
92]'deki durumu alabilir: Bu durumda siyah aletler bağlanmıştır, denir. Eğer beyaz Vc3 oynarsa siyah
birpiyonkaybetmemek için Vd7 oynamak zorundadır ve eğer beyaz tekrar Va3 oynarsa, siyah yerine bir piyon
kaybetmemek için Vb7 oynamağa mecburdur. Bu suretle siyahın oyunu beyaza bağlı olmuş oluyor ki bu sırada
beyaz piyonlar rahatça f4 ve g4 karelerine sürülebilir. Siyahlar f5 hamlesine engel olmak
için f5 oynamak zorundadır. Sonunda [Şekil 93]'deki durumu elde ederiz.