KISIM 1-) TEMEL İLKELER: OYUN SONLARI, OYUN ORTASI ve AÇILIŞLAR
Örnek 2
Örnek 3
Örnek 4
PİYONLU OYUN SONLARI
Örnek 6
Örnek 7
Örnek 8
Örnek 9
Örnek 10
OYUN ORTASINDA KAZANCA GÖTÜREN DURUMLAR
Örnek 12
Örnek 13
Örnek 14
Örnek 15
Örnek 16
AÇILIŞLARIN GENEL STRATEJİSİ
MERKEZİN KONTROLÜ
Örnek 19
TUZAKLAR
Örnek 21
KISIM 2-) OYUN SONU İLE İLGİLİ DİĞER İLKELER
GEÇER BİR PİYON ELDE ETMEK
HANGİ PİYON ÖNCE VEZİR OLUR ?
OPPOZİSYON
Örnek 26
Örnek 27
Örnek 28
AT VE FİLİN BAĞINTILI DEĞERLERİ
Örnek 30
AT VE FİL İLE MAT ETMEK
KALEYE KARŞI VEZİR
Örnek 41
Örnek 42
OYUN ORTASINDA BİR KAZANÇ YOLU BULMAK
Örnek 44
Örnek 45
ATLARLA YAPILAN SALDIRILAR
Örnek 47
İNDİREKT SALDIRIYLA KAZANMAK
Örnek 49
KISIM 3-) GENEL TEORİ
KÜTLE HALİNDE DOĞRUDAN SALDIRI
Örnek 51/a
Örnek 51/b
Örnek 51
Örnek 51/c
KISIM 4-) OYUN SONU STRATEJİSİ
Örnek 57
EMİN BİR DURUMDAN DOĞAN TEHLİKELER
Örnek 59
Örnek 60
Örnek 61
KALE VE FİL KARŞI; KALE VE AT
KISIM 5-) AÇILIŞ VE OYUN ORTASI HAKKINDA TAMAMLAYICI BİLGİ
Örnek 64


 


5.MERKEZİN KONTROLÜ (-)

Start Position Satranç tahtasının e4, d4, e5, d5 kareleri merkez kareleridir ve bu karelerin kontrolüne merkezin kontrolü denir. Merkezin kontrolü çok önemlidir. Bu karelerden en az birini ve belki de üç tanesi kontrol altında bulundurmadan hiç bir kuvvetli saldırı başarıyla sonuçlanamaz. Açılıştaki manevraların birçoğundan amaç, girişimi sağlayan merkez kontrolüdür. Bazı hamleler serisinin amacı bu olduğundan bu gibi hamleleri anlamak için bu hususu hatırlamak gerekir. Kitapta ilerledikçe bu noktalara daha fazla temas edeceğim. Şimdiki halde bazı açılışları tetkik ederek genel ilkelere göre bu açılış hamlelerini izah edeceğim. Bu suretle oyuncu bunlar hakkında doğru bir fikir edinerek yeni ve güç durumlarla karşılaştığı zaman doğru yolu daha kolaylıkla bulabilecektir.
1.e4 e5 2.Af3 d6 Bu zayıf bir hamledir. Siyah hemen savunmaya geçiyor. İlke olarak da hamle yanlıştır, çünkü açılışta mümkün olduğu takdirde piyonlar yerine aletleri oynamalıdır.
3.d4 Beyaz heme n saldırıya geçecek merkezi kontrol etmeye ve kuvvetlerini yerleştirmek için saha kazanmaya uğraşıyor.
3...Ad7 Siyah merkezi bırakmak istemiyor ve bu hamleyi daha tabii olan Ac6 hamlesine tercih ediyor, c6 karesi atın gelişmesi için normal olan yerdir. İlkeler bakımından da siyahın hamlesi yanlıştır, çünkü bu hamle ile c8 deki filin yolu tıkanıyor. Ad7 hamlesi siyah aletlerin hareketini sağlayacak yerde aksine onları büsbütün sıkıştırmaktadır.
4.Fc4 h6 Siyah yaptığı zayıf hamlelerin zararını görmeye başlamaktadır. Siyah tarafından yapılan bu gibi bir hamle o açılışın kötülüğüne bir delildir. Çünkü beyaz Ag5 oynamakla tehdit etmekte idi. Siyah buna 4. ... Fe7 hamlesi ile de engel olamazdı: çünkü 5. dxe5 Axe5 (eğer 5. ... dxe5 6. Vd5) 6. Axe5 dxe5 7. Vh5 beyaz bir piyon kazandığı gibi çok sağlam bir duruma da geçer.
5.Ac3 Agf6 6.Fe3 Fe7 7.Ve2 Görülüyor ki beyaz henüz rok yapmıyor. Bunun sebebi de önce aletlerini oyuna sokarak rakibi tehdide devam etmek istemesidir. Aynı zamanda siyah, vezirine yer açmak için c6 oynamak zorundadır, çünkü beyaz Kd1 ve sonra da dxe5 ile tehdit etmektedir. Siyahın diğer herhangi bir hamlesi onu sonunda exd4 oynamaya mecbur ederek merkezi beyaza terk etmek zorunda bırakır.
7...c6 8.Kd1 Vc7 9.O-O Bu son hamle ile beyaz gelişmesini tamamlar. Siyahın durumu ise sıkışıktır. Basit bir inceleme beyazın durumunun çok sağlam olduğunu gösterir. Durumunda hiç bir zayıflık olmadığı gibi aletleri de rakibin durumuna hücum için gereken herhangi bir manevrayı yapmaya hazırdır. Oyuncu bu örneği dikkatle incelemelidir. Bu örnek bazen roku geciktirmenin de mümkün ve avantajlı olduğunu gösterir.