KISIM 1-) TEMEL İLKELER: OYUN SONLARI, OYUN ORTASI ve AÇILIŞLAR
Örnek 2
Örnek 3
Örnek 4
PİYONLU OYUN SONLARI
Örnek 6
Örnek 7
Örnek 8
Örnek 9
Örnek 10
OYUN ORTASINDA KAZANCA GÖTÜREN DURUMLAR
Örnek 12
Örnek 13
Örnek 14
Örnek 15
Örnek 16
AÇILIŞLARIN GENEL STRATEJİSİ
MERKEZİN KONTROLÜ
Örnek 19
TUZAKLAR
Örnek 21
KISIM 2-) OYUN SONU İLE İLGİLİ DİĞER İLKELER
GEÇER BİR PİYON ELDE ETMEK
HANGİ PİYON ÖNCE VEZİR OLUR ?
OPPOZİSYON
Örnek 26
Örnek 27
Örnek 28
AT VE FİLİN BAĞINTILI DEĞERLERİ
Örnek 30
AT VE FİL İLE MAT ETMEK
KALEYE KARŞI VEZİR
Örnek 41
Örnek 42
OYUN ORTASINDA BİR KAZANÇ YOLU BULMAK
Örnek 44
Örnek 45
ATLARLA YAPILAN SALDIRILAR
Örnek 47
İNDİREKT SALDIRIYLA KAZANMAK
Örnek 49
KISIM 3-) GENEL TEORİ
KÜTLE HALİNDE DOĞRUDAN SALDIRI
Örnek 51/a
Örnek 51/b
Örnek 51
Örnek 51/c
KISIM 4-) OYUN SONU STRATEJİSİ
Örnek 57
EMİN BİR DURUMDAN DOĞAN TEHLİKELER
Örnek 59
Örnek 60
Örnek 61
KALE VE FİL KARŞI; KALE VE AT
KISIM 5-) AÇILIŞ VE OYUN ORTASI HAKKINDA TAMAMLAYICI BİLGİ
Örnek 64


 

Lasker - Marshall
KALE VE FİL KARŞI; KALE VE AT (-)

Start Position Şimdi kale, fil ve piyonlara karşı kale, at ve piyonların bulunduğu bir oyun sonunu inceleyeceğiz ve göreceğiz ki kale burada da bazen önceden verilen oyun sonlarında kullanıldığı gibi kullanılmaktadır. Örnek 62- 1907 Lasker-Marshall şampiyonluk maçının ilk oyunundan alınmıştır. [Şekil 88] Bu durumda hamle siyahlardadır. Yeni başlayanlara durum beraberlik gibi görünürse de ilerlemiş oyuncular derhal anlarlar ki siyahın kazanma şansı fazladır. Çünkü girişim siyahtadır, beyazın vezir kanadı gelişmemiştir. Bu gibi durumlarda fil, attan daha iyidir (Ondördüncü kısma bakınız). Beyazın kale ile atı oyuna sokması zaman alacaktır ve siyah bu zamanı bir üstünlük kazanmak için kullanabilir. Siyahın iki devam yolu mecuttur: Birçok oyuncuların seçeceği en açık yol piyonu derhal c5 ve c4 karelerine sürerek aynı zamanda kale ile f8 karesinde şah demek ve siyah fil ile gereken hamleleri yapmaktır. Diğeri ise siyahın seçtiği devam yoludur; bu da kaleyi daha önce gösterilen oyun sonlarında olduğu gibi kullanmak yani beyazı daima bir şeyi savunmaya zorlamak, beyaz at ve kalenin hareketini sınırlamak ve aynı zamanda kendi kale ve filinin serbestçe hareket etmesini sağlamaktır.
1...Kb8 Bu hamle b3 hamlesini zorladığından bu kareyi ata kapatır.
2.b3 Kb5 Kaleyi şah kanadındaki piyonlara taarruz etmek üzere harekete geçiriyor ve beyaz şahı savunma için o kanada gitmeğe zorlayarak siyah vezir kanadındaki piyonların durumunu daha emin bir hale sokuyor.
3.c4 Kh5 4.Şg1 c5 Beyaz atın hareket sahasının çok daraldığına dikkat ediniz, Ad2 hamlesinden sonra beyazın kendi piyonları yolunu kapamaktadır.
5.Ad2 Şf7 6.Kf1+ Bu hiç bir şey sağlamaz. Yalnız siyah şahı gitmek istediği yere gönderir ve bundan dolayı çok fena bir hamledir. a3 en iyi hamleidi
6...Şe7 7.a3 Kh6 Siyahlar hücumu maddi üstünlüğe ve iyi duruma sahip oldukları vezir kanadına çeviriyor.
8.h4 Ka6 Bu kale manevralarının geçen oyun sonlarındakine benzediğine dikkat ediniz.
9.Ka1 Fg4 Atı sıkıştırıyor ve bütün şah kanadını bağlıyor.
10.Şf2 Şe6 Beyaz, Af3 oynayamazdı, çünkü Fxf3 ve sonra da Şe5 ile siyah bir piyon kazanır. Bunun sebebi Kf6+ hamlesine engel olamamasıdır.
11.a4 Şe5 12.Şg2 Kf6 13.Ke1 d3 14.Kf1 Şd4 Şimdi şah, beyaz piyonlara saldırıyor. Yakında her şey sona erecektir.
15.Kxf6 gxf6 16.Şf2 c6 Bunun amacı hamle zorunluluğunu beyaza geçirerek onu şah ya da atı oynamaya zorlamaktır.
17.a5 a6 18.Af1 Şxe4 19.Şe1 Fe2 20.Ad2+ Şe3 21.Ab1 f5 22.Ad2 h5 23.Ab1 Şf3 24.Ac3 Şxg3 25.Aa4 f4 26.Axc5 f3 27.Ae4+ Şf4 Kazanca götüren en kısa yoldur. Beyaz oyunu terk etmeli idi.
28.Ad6 c5 29.b4 cxb4 30.c5 b3 31.Ac4 Şg3 32.Ae3 b2 Siyahlar böyle bir oyun sonunun nasıl oynanacağını gösteren çok iyi bir örnek vermiştir.


0-1