KISIM 1-) TEMEL İLKELER: OYUN SONLARI, OYUN ORTASI ve AÇILIŞLAR
Örnek 2
Örnek 3
Örnek 4
PİYONLU OYUN SONLARI
Örnek 6
Örnek 7
Örnek 8
Örnek 9
Örnek 10
OYUN ORTASINDA KAZANCA GÖTÜREN DURUMLAR
Örnek 12
Örnek 13
Örnek 14
Örnek 15
Örnek 16
AÇILIŞLARIN GENEL STRATEJİSİ
MERKEZİN KONTROLÜ
Örnek 19
TUZAKLAR
Örnek 21
KISIM 2-) OYUN SONU İLE İLGİLİ DİĞER İLKELER
GEÇER BİR PİYON ELDE ETMEK
HANGİ PİYON ÖNCE VEZİR OLUR ?
OPPOZİSYON
Örnek 26
Örnek 27
Örnek 28
AT VE FİLİN BAĞINTILI DEĞERLERİ
Örnek 30
AT VE FİL İLE MAT ETMEK
KALEYE KARŞI VEZİR
Örnek 41
Örnek 42
OYUN ORTASINDA BİR KAZANÇ YOLU BULMAK
Örnek 44
Örnek 45
ATLARLA YAPILAN SALDIRILAR
Örnek 47
İNDİREKT SALDIRIYLA KAZANMAK
Örnek 49
KISIM 3-) GENEL TEORİ
KÜTLE HALİNDE DOĞRUDAN SALDIRI
Örnek 51/a
Örnek 51/b
Örnek 51
Örnek 51/c
KISIM 4-) OYUN SONU STRATEJİSİ
Örnek 57
EMİN BİR DURUMDAN DOĞAN TEHLİKELER
Örnek 59
Örnek 60
Örnek 61
KALE VE FİL KARŞI; KALE VE AT
KISIM 5-) AÇILIŞ VE OYUN ORTASI HAKKINDA TAMAMLAYICI BİLGİ
Örnek 64


 

Capablanca - Janowski
Örnek 61 (-)

Start Position Siyahın oyunundaki zayıflık c7 ve c6 piyonlarının duble olmasıdır. Bu piyonların ilerlemesine imkan yoktur, çünkü siyah b6 oynarsa beyaz derhal b4 ile cevap verecektir. Beyazın planları buna dayanmaktadır. Siyahın vezir kanadı piyonlarının ilerlemesine engel olduktan sonra şahını e3 karesine getirecektir. Zamanı gelince de d4, e5 ve g5 oynayarak piyonları değişecek ve şah kanadında bir geçer piyon elde edecektir. Bu planın oyun esnasında tatbik edildiğini ve beyazın kazanma şansını bu yolla elde ettiğini göreceğiz. Oyun beyazın şah kanadında kazancı sağlayan bir geçer piyon elde etmesi esası üzerine cereyan etmiştir.
1.g4 Zamanı gelince g5 oynamağa hazırlıktır.
1...b6 Siyahlar c5 oynamak istiyor. Beyaz ise buna engel oluyor.
2.b4 Şb7 Siyah şah, tehlikenin belirdiği şah kanadına gitmeli idi.
3.Şf2 b5 Bu hamleden maksat Şb6, a5 ve sonra axb4 oynayarak kale için bir hat açmak ve beyazın şah kanadındaki ilerlemesini vezir kanadında karşı bir hareketle önlemeye çalışmaktır. Fakat beyaz buna de engel oluyor:
4.a4 Kd4 Eğer siyah bxa4 oynasa idi, bütün vezir kanadındaki piyonları birbirinden ayrılmış olacaktı ve beyaz kaybedilen piyonu kalelerden herhangi birisi a sütununa girerek geri alabilirdi.
5.Kb1 Ke5 Siyah yine c5 oynamak istiyor, fakat kolayca görülüyor ki beyaz buna engel olabilir ve yapılan hamle tehlikeli bir zaman kaybından başka bir şey değildir. Siyahlar şahı derhal öbür kanada götürmeli idi.
6.Şe3 Kd7 7.a5 Beyazın stratejik planının ilk kısmı yapılmıştır. Bütün pratik amaçlar için siyahın vezir kanadındaki piyonları bağlanmıştır.
7...Ke6 Eğer Kxf5, gxf5 ile beyaz çok kuvvetli bir merkez elde eder. Fakat belki de siyah için bu en iyi savunma idi.
8.Kbf1 Kde7 9.g5 fxg5 10.Kxg5 Beyazın stratejik planının ikinci kısmı da sona ermiştir. Elde edilen üstünlüğün, oyunu kazanmağa yeterli olup olmadığına bakalım: Beyazın geçer bir piyonu olduktan başka şahı da tahtanın merkezinde hakim bir durumdadır; piyonların ileri hareketini destekliyebileceği gibi icabında c5 karesine de gidebilir veyahutta tehlike anında şah kanadını takviye edebilir. Bundan başka beyaz kalelerden biri açık sütuna hakimdir. Bütün bunlarla beyazın durumu üstün olup kazanma şansı çok iyidir.
10...Kh6 11.Kg3 Khe6 d4 hamlesine engel olmak için. Bundan başka piyonların hareketine engel olacağından kaleyi kendi piyonların önünde bulundurmak istemiyor.
12.h4 g6 13.Kg5 h6 Beyazlar h5 tehdidini yapıyor. Siyah, sonuçta bu piyonu almak zorunda kalacağından, beyazlar kalelerini çiftleyerek izole piyonu kazanabilir. Yapılan hamlenin sadece beyaza faydası vardır, bundan dolayı siyahın yapacağı en iyi şey bir bekleme hamlesi idi. Ke5 hamlesi de faydalı değildir, çünkü beyaz Kf8, Ke1 veya Kgxe5 şeklinde devam ederdi ki, siyah hangi kaleyi alırsa alsın beyaz rahat bir oyun elde eder. (Okuyucu bu devam yollarını dikkatle incelemelidir.)
14.Kg4 Kg7 15.d4 Şc8 16.Kf8+ Şb7 Şd7 hamlesi de pek yardım etmezdi, fakat siyah şahını daha önce bu amaç için oynadığından planına bağlı kalıp bu hamleyi yapmalı idi.
17.e5 g5 18.Şe4 Kee7 19.hxg5 hxg5 20.Kf5 Şc8 21.Kgxg5 Kh7 22.Kh5 Şd7 23.Kxh7 Kxh7 24.Kf8 Kh4+ 25.Şd3 Kh3+ 26.Şd2 c5 27.bxc5 Ka3 28.d5 Bütün bu oyun sonlarındaki kazanma metodu, rakibin kalelerini bir veya daha fazla piyonu korumağa zorlayarak kendi kalelerini serbestçe hareketini sağlamaktan ibarettir. Bu genel bir kural olup, oyunun herhangi bir kısmına uygulanabilir. Kuralın genel ifadesi şudur: Karşı tarafı tehdit ederek serbestçe manevra yapabilmek. Çok önemli olan bir nokta daha vardır; kazanan tarafın eldeki mevcut imkanlarla yapabileceği genel bir stratejik planı mevcuttur. Buna karşılık kaybeden tarafın hiç bir planı mevcut olmayıp durumun gerektirdiğine göre hareket etmiştir.


1-0