KISIM 1-) TEMEL İLKELER: OYUN SONLARI, OYUN ORTASI ve AÇILIŞLAR
Örnek 2
Örnek 3
Örnek 4
PİYONLU OYUN SONLARI
Örnek 6
Örnek 7
Örnek 8
Örnek 9
Örnek 10
OYUN ORTASINDA KAZANCA GÖTÜREN DURUMLAR
Örnek 12
Örnek 13
Örnek 14
Örnek 15
Örnek 16
AÇILIŞLARIN GENEL STRATEJİSİ
MERKEZİN KONTROLÜ
Örnek 19
TUZAKLAR
Örnek 21
KISIM 2-) OYUN SONU İLE İLGİLİ DİĞER İLKELER
GEÇER BİR PİYON ELDE ETMEK
HANGİ PİYON ÖNCE VEZİR OLUR ?
OPPOZİSYON
Örnek 26
Örnek 27
Örnek 28
AT VE FİLİN BAĞINTILI DEĞERLERİ
Örnek 30
AT VE FİL İLE MAT ETMEK
KALEYE KARŞI VEZİR
Örnek 41
Örnek 42
OYUN ORTASINDA BİR KAZANÇ YOLU BULMAK
Örnek 44
Örnek 45
ATLARLA YAPILAN SALDIRILAR
Örnek 47
İNDİREKT SALDIRIYLA KAZANMAK
Örnek 49
KISIM 3-) GENEL TEORİ
KÜTLE HALİNDE DOĞRUDAN SALDIRI
Örnek 51/a
Örnek 51/b
Örnek 51
Örnek 51/c
KISIM 4-) OYUN SONU STRATEJİSİ
Örnek 57
EMİN BİR DURUMDAN DOĞAN TEHLİKELER
Örnek 59
Örnek 60
Örnek 61
KALE VE FİL KARŞI; KALE VE AT
KISIM 5-) AÇILIŞ VE OYUN ORTASI HAKKINDA TAMAMLAYICI BİLGİ
Örnek 64


 

20. İNİSİYATİF - Girişimi elde bulundurmak Aletler - -
KISIM 3-) GENEL TEORİ (-)

Start Position Açılış tekniğine girmezden önce, açılışların, oyunun diğer kısımları ile olan bağlantısını anlamak için biraz genel teoriden söz açmak yararlı olacaktır. tahtaya dizildiğinde her iki tarafın da aynı durum ve aynı miktarda aleti vardır. Fakat oyuna beyazlar başladığından hamlenin kendilerinde olması, inisiyatifin beyazda bulunması demektir ki bu da diğer şeyler eşit olduğu zaman bir avantaj teşkil eder. Bu avantaj olabildiğince uzun zaman elde bulundurulmalı ve ancak yerine maddî veya pozisyon avantajı elde edildiğinde terk edilmelidir. Beyaz, şimdiye kadar söylenen ilkelere uygun olarak aletlerini olabildiğince çabuk oyuna sokar ve aynı zamanda baskı yaparak rakibin gelişimini güçleştirmeğe çalışır. Beyaz ilk önce merkezi kontrol etmeğe çalışır ve buna, rakibini rahatsız etmeğe devam ederek pozisyon avantajını kazanıncaya kadar devam eder. Uygun koşullar altında maddi bir avantaj elde edip rakibin hücumlarına karşı koyacağına inandığında beyaz inisiyatifi bırakabilir ve bundan sonra da materyal fazlalığı dolayısıyla inisiyatifi tekrar elde ettiği zaman zaferi kazanır. Bu son söz açıktır, çünkü oyunu kazanmak için rakip şah kaçamayacağı bir yere sıkıştırılmalıdır. Aletler doğru olarak açıldığında elde edilen pozisyonlar çeşitlidir; rakip şaha karşı bir saldırı durumunda olabilir, ya da zaten avantajlı olan bir durum daha avantajlı bir şekle sokulabilir ve yine insiyatifi kısa veya uzun bir zaman için terk ederek maddi bir avantaj kazanılabilir. 21. KÜTLE HALİNDE DOĞRUDAN SALDIRI Her şeyden evvel böyle bir saldırı, başarıyı garanti etmek amacıyla yeterli bir kuvvetle yapılmalıdır. Hiç bir zaman zaferden yeterince emin olmadıkça rakip şaha karşı doğrudan saldırı yapılmamalıdır, çünkü bu gibi saldırıların başarıya ulaşamaması saldıran tarafın yenilgisine neden olur. Doğrudan şaha karşı yapılan başarılı bir saldırı örneği aşağıda gösterilmiştir: Bu durumda beyaz Fc2 hamlesi ile üstün durumunu koruyabilir. Ancak, bunun yerine rakip şaha karşı başarısından kuşku duymadığı bir hücumu tercih ediyor. Oyun şöyle devam eder.
1.Fxh7+ Şxh7 2.Ag5+ Şg6 3.Vg4 f5 En iyi hamledir, e5 hamlesi hemen yenilgiye neden olur? Örneğin: 14. ... e5 15. Ae6+ Şf6 16. f4! e4 17. Vg5+ Şxe6 18. Ve5+ Şd7 19. Kfd1+ Ad3 20. Axe4 Şc6 (eğer Şe8, Ad6+ ve veziri kazanır) 21. Kxd3, Vxd3 22. Kc1+ Şb6 (eğer Şd7 iki hamlede mat olur) 23. Vc7+ ve beş hamlede mat olur.
4.Vg3 Şh6 5.Vh4+ Şg6 6.Vh7+ Şf6 7.e4 Ag6 8.exf5 exf5 9.Kad1 Ad3 10.Vh3 Adf4 11.Vg3 Vc7 12.Kfe1 Ae2+ Bu hata derhal kaybettirir. Fakat oyun nasıl olsa kurtarılamazdı; örneğin 23. ... Fe6 24. Kxe6+ Axe6 25. Ad5++.
13.Kxe2 Vxg3 14.Ah7+ Şf7 15.hxg3 Kh8 16.Ag5+ Şf6 17.f4