Örümcek Ağında Bir Vezir

 

Spasski – Fischer Rejkjavik, 1972 (Sicilya Açılışı, Zehirli Piyon Varyantı)
1.e4
Rakibi üç puan önde olduğundan Dünya Birincisi kazanç için oynamak zorunda. Dört puanlık fark ününün kaybı anlamına gelecektir. Sevdigi ve çok oynadığı için Fischer’in yapması kuvvetle muhtemel olan Sicilya Savunması Najdorf Varyantının zehirli piyon devamyoluna karşı oynamak ümidiyle Spasski 1.e4 açıyor.
1..c5
Fischer tereddüt etmeden meydan okumayı kabul ediyor.
2.Af3 d6 3.d4 cd4 4.Ad4 Af6 5.Ac3 a6 6.Fg5 e6 7.f4 Vb6 8.Vd2 Vb2
İki oyuncu da ilk on hamleyi çok hızlı oynadılar. Spasski 7.oyuna benzer bir durum elde etmeye çalışıyor. Bu oyunda Göteborg Gambiti’ni (8..Vb2) kabul ettikten sonra Fischer müthiş bir hücuma karşı koymak zorunda kalmıştı.
9.Ab3
Göteborg Gambiti’nin 1955’ten beri süregelen analizlerinin çoğu 9.Kb1 hamlesine dayanır. Oyundaki hamle az oynanmakla beraber eksik ere karşı beyazlara hücum sanşıyla birlikte gelişim üstünlüğü verir.
9..Va3
Teori burada 9..Ac6 gösteriyor. 10.Fd3 (10.a3 Aa5!) 10..Va3 11.0-0 Fe7 12.Kae1 +=; 10..d5? 11.Ff6 gf6 12.Aa4 Va3 13.Ab6 Ad4 14.Kb1! Va2 15.c3! +-; 13..Kb8 14.ed Ad4 15.Kb1 Va2 16.0-0 Ab3 17.Kb3 Fc5 18.Şh1 +-
10.Ff6
10.Fd3’ten daha iyi olan bu değişme şah kanadı erlerini de bozuyor. Spasski buraya kadar 7 dakika harcamıştır. Bu da bir ev hazırlığının varlığını gösteriyor.
10..gf6 11.Fe2
10.Ff6 fikrinin tamamlayıcısı. Beyazlar Fh5, 0-0, Şh1 ve f5 ile tehdit ediyorlar.

11..h5
Mat hücumu planını engellemek için siyahlar h5’i işgal etmek zorundadır. Fakat sadece vezir oyun içinde, o da a3’te.
12.0-0 Ac6 13.Şh1 Fd7 14.Ab1!
Spasski’nin 17 dakika düşündükten sonra atı eski yerine oynaması Fischer’i alt üst ediyor. Şimdi siyah vezir gerçekten bir örümcek ağına giriyor.
14..Vb4
14..Va4 15.a3 Ve4 16.Fd3 Va4 (Vd5) 17.Ac3 +-; 15..Ab8 16.Ac3 Vc6 17.f5 ten sonra siyahin durumu ümitsizdir. 14..Vb2 15.a3 f5 16.Ac3 Fg7 17.e5!, 18.Aa4, 19.Ka2 +-
15.Ve3!
b6 karesini ve 15..d5’i kontrol ediyor.
15..d5
15 dakika düşündükten sonra Fischer 1 er vermeyi kabul ediyor.
16.ed Ae7 17.c4! Af5
18..ed 18.Ac3!
18.Vd3 h4
18..ed ile başlayan yollar Şahın bulunduğu esnada -e- dikeyini açtığından siyahlar ümitsiz bir denemeye giriyorlar. 19..Ag3 20.hg hg 21.Şg1 Fc5
19.Fg4 Ad6
19..0-0-0 20.a3 Vb6 21.Ac3, Kab1. Oyundaki hamle ise veziri yeniden hücresine tıkıyor.
20.A1d2 f5 21.a3 Vb6 22.c5 Vb5 23.Vc3!
Kh8 ve a4
23..fg 24.a4 h3 25.ab hg
Bir gezintinin hazin sonu: Vd8-b6-b2-a3-b4-b6-b5
26.Şg2 Kh3 27.Vf6 Af5 28.c6 Fc8 29.de fe 30.Kfe1 Fe7 31.Ke6 1-0
[Analiz: Le Monde’den Claude Lemoine]

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir